Google sitt mål er å være verdens beste søkemotor. Innen tekst, tale, lokasjon og film. Lykkes de med dette (noe de har gjort til nå), vil milliarder av mennesker bruke deres tjenester. Derfor må Google tenke kvalitet. Denne filosofien har gjort Google til en av verdens største bedrifter.
Høy rangering krever kvalitet. Overalt.
Skal Google fortsette å ha sin markedsposisjon, må de vise gode relevante søk til sine brukere. Med andre ord kan de ikke la dårlige nettsider og innhold med lav kvalitet rangere i toppen - og det selv om man betaler.
Så løsingen for en høy rangering i Google Søk, Google Maps, YouTube eller Google Ads er å levere kvalitet på alle plan.
Nettsiden din må være rask og sikker. Koden, tags og funksjoner må overholde Google sine retningslinjer for kvalitet. Innholdet må gi verdi, og det bør være levende. Dette er de grunnleggende reglene, men det er mange flere.
Google sier ikke nøyaktig hva som må til for å rangere høyt, men de er veldig tydelig på at overnevnte punkter overholdes. Og det krever kunnskap, innsats og tid.
Google bryr seg lite om utseende.
Om nettsiden din ser bra ut, er ikke noe Google tar særlig stilling til. Den må være brukervennlig med tank på navigasjon, mobilvennlighet med mer, men selve utseende betyr lite.
Dette er ofte det motsatte av hva bedrifter har fokus på ved nye nettsider. De er opptatt av at logoen har riktig størrelse, og at fargene er korrekt. Altså profilering.
Profilering og branding er også noe vi i Absoluttweb har fokus på, men i forhold til økt trafikk og synlighet i Google, må man tenke anderledes.
Flere konkurrenter betyr større innsats.
Google gir som sagt ingen nøyaktig oppskrift på hvordan man får en topplassering. Men det vi vet er at Google alltid er på jakt etter den websiden som gir mest verdi til søkeren. Jo mer verdi Google kan tilby, jo flere bruker deres søketjenester.
Dersom mange nettsider er aktuell for en god plassering, er det langt vanskeligere å rangere i toppen. Da må man legge ned mer innsats, skape en enda bedre nettside og gjøre flere tiltak for overbevise Google om at man fortjener en god plassering.
Betalt plassering i annonsenettverket, vil også være mer kostbart dersom flere ønsker samme plassering på samme søkeord eller søkefraser.
Skill mellom organisk og betalt synlighet.
Treffene øverst i Google merket med “Ads” eller annonser som dukker opp på ulike nettsteder, er betalt annonsering.
Den vanligste løsningen er pay-per-click, hvor man betaler når noen klikker på din link. Disse innleggene vises kun mot betaling, og fungerer som en auksjon mellom ulike nettsider.
Den organiske synligheten er alle visninger som er gratis. Dette er visninger i Google search, Google Maps eller YouTube.
Beste effekt er en kombinasjon av begge deler. Alt etter hva budsjettet tillater.
Tekniske elementer som spiller en viktig rolle
Innholdet på en webside er som nevnt veldig viktig. Men man må også passe på at Google kan tolke innholdet korrekt. Dette gjøres ved å skrive tekstene smart, og benytte seg av riktige linker og bilder.
En annen viktig faktor, er hvor mange som linker til din side, og hvor lenge besøkende er på nettsiden.
Google har også veldig mange krav til selve koden. Nettsiden skal være rask, være sikker, fungere på alle enheter og generelt score høyt på Google sine tester. Disse testene går gjennom flere titalls regler, som nettsiden bør innfri.
Våre nettsider er bygget rundt målsettingen om høy plassering og mer trafikk.
Vi utvikler våre nettsider på en ny og moderne webteknologi som kalles Jamstack. Resultatet er raske nettsider som oppnår høy teknisk score. Vi har også masse kunnskap og gode strategier rundt innholdsproduksjon og annonsering.
Ting tar tid med organisk synlighet, men det er svært effektivt.
Når man etterhvert har klart å klatre seg til topps i Google, begynner ting å rulle av seg selv. Snøballeffekten.
Nå får man flere besøk, annonsene blir rimeligere, og man kan fokusere på andre elementer som f.eks konverteringer og effektivitet.
Kan man betale seg til topps?
Mange tror det er mulig å betale seg til en topp plassering ved å bruke Google Ads og annonser. Men Google tillater ikke dette.
En slik rutine ville ødelagt Google som verdens beste søkemotor, og derfor vil websider og annonser av høy kvalitet alltid få beste plassering.
Budsjettet har dog en påvirkning på antall visninger man vil få. Gode nettsider betaler mindre per klikk, og får dermed flere visninger.
Søkeord og søkefraser er nøkkelen til suksess.
Når vi jobber med rangering i Google, handler det mye om søkeord og optimalisering av innhold rundt 1 enkelt søkefrase. Hva er den perfekte søkefrasen?
- Mange potensielle søkere og potensielle kunder
- Lite konkurranse blant andre websider og annonser
Å finne slike ord er ikke lett, og i mange tilfeller må man bare finne seg i at konkurransen er stor. Da er målet å få sin del av kaken.
Dette krever innsats på flere områder. Nettside, sosiale medier, tekster, annonser mm. Og man bør ha en strategi på både betalte og organiske synlighet.
Hva er de beste søkeordene
Er du en slakter i Bergen ønsker du gjerne å rangere høyt når noen googler “kjøtt og ribbe”. Men det vil være langt mer lønnsomt å komme øverst i Google når noen googler “slakter i bergen”.
Hvorfor? Jo, det er fordi søkeren i sistnevnte søkefrase, er langt mer tilbøyelig til å konvertere. De er på jakt etter dine tjenester i ditt område. I førstnevnte setning, kan det dreie seg om oppskrifter og opphav. Disse personene har gjerne ingen intensjon om å oppsøke en slakter, eller handle kjøtt i det hele tatt.
Konverteringer
Når en ønsket handling finner sted på websiden, kaller vi det en konvertering. Det kan være at noen sendte en mail, ringte til kundesenteret, sendte inn et kontaktskjema, kjøpte en vare eller såg en video vi ville promotere.
Vi kan referere til mange bedrifter i Bergens området, som har oppnådd en mangedobling av trafikk og henvendeler. For dem har digital markedsføring og vår metode for høy rangering i Google vært svær lønnsom.