Som kunde hos Absoluttweb vil vi ta tak i dette for deg. Men at Google stopper dagens Google Analytics Universal er ikke en liten endring. Dette påvirker veldig mange nettsider verden over. Men hvorfor skjer dette? Og hva vil det ha å si for dere som bedrift? Ganske mye faktisk!
GDPR og personvern
Norge og mange andre land har økt fokus på personvern. Dette er veldig bra! Data har fått flyte fritt mellom nettsider og domener i mange år, og ikke alltid til forbrukerens beste. Teknologien som tillater dette heter tredjeparts informasjonskapsler (3rd-party cookies). GDPR er tydelig på at bruk av denne typen cookies skal godkjennes av besøkende før de aktiveres.
Dagens Google Analytics overholder ikke reglene for GDPR. Med andre ord betyr det at alle nettsider som benytter Analytics skulle hatt en Cookie Banner. (Det har de ikke😉). Med nye Analytics 4 (GA4) er slike Cookie Bannere ikke nødvendig da data kan samles inn anonymt og uten tredjeparts informasjonskapsler. Dette er jo supert, og betyr følgende:
- Færre Cookie Bannere
- Økt personvern
- Bedrifter kan fortsatt få inn data om antall besøk mm.
Men da GA4 er en helt annen teknologi betyr det at man må gjøre noen tekniske endringer på nettsiden. Om man ikke bryr seg om å samle inn data, trenger man ikke foreta seg noe som helst.
Google Ads, Facebook og markedsføring
For de som benytter seg av betalt markedsføring, vil det bli flere endringer. Siden data fremdeles vil flyte mellom de ulike tjenestene, må man benytte seg av en Cookie Banner. Og i motsetning til tidligere når man bare måtte opplyse om bruk av cookies, må disse godkjennes før de kan aktiveres.
Kort forklart må man da konvertere til Google Analytics 4, sette opp sporinger på nytt, installere en godkjent Cookie Banner som overholder reglene for GDPR og tilslutt justere annonsesystemet.
Veien videre og hva nå?
Absoluttweb vil se gjennom alle nettsider med Google Analytics installert, og vil deretter kontakte våre kunder. Det er 3 mulige utfall:
- Man velger å ikke bruke Google Analytics
- Man ønsker å oppgradere til nye Google Analytics 4
- Man må oppgradere for å fremdeles markedsføre på Google, Facebook, Instagram mm.
I tillegg til overnevnte må man sjekke at innholdet under “personvern” er korrekt. Det er klare regler for hvilken informasjon som skal oppgis (Hvordan man lagrer data, deler data med andre, hva den brukes til mm). Vi kan hjelpe dere å utforme slike tekster.
Vi antar at det i årene fremover vil komme flere tekniske oppgraderinger som følge av GDPR og cookies. Det er nå strengere straffer for å bryte med GDPR reglene, så det er viktig å holde seg ajour.
Vi vil følge opp i disse endringene etter beste evne, og holde alle kunder oppdatert.
Har du fått vårt nyhetsbrev?
Du har muligens mottat vårt første nyhetsbrev? Vi kommer til å sende ut informasjon om viktige endringer, samt noen gode tips vedrørende digital markedsføring. Gi beskjed til sindre@absoluttweb.no dersom du ikke mottar disse.
Relaterte artikler
Ny nettside til bedriften? Dette bør du tenke på.
Ja, den må se bra ut og den må fungere på mobiltelefoner. Men hva mer må man tenke på? Sjekk at du ikke glemmer noe viktig.
Ja, takk! Vi ønsker topplassering i Google
Alle vil ligge øverst på Google. Høy rangering, mer synlighet, god trafikk og flere henvendelser. Men hvordan velger …
Hvordan rangere høyt i Google?
Høy rangering i Google krever kvalitet. Levende nettside, bra innhold, optimalisert kode og tilpasset mobiltelefoner.
Hva skal du publisere på sosiale medier?
Å vite hvilken informasjon man skal dele på nett er vanskelig. Uten en plan, ender man opp med bare nyheter om egen …
Et bilde sier mer enn 1000 ord - så hva med film?
Ordtaket om at et bilde sier mer enn 1000 ord er ganske kjent. Bilder har man lenge brukt på internett. Nå er det filmer som gjelder.